Paul Verhoeven. De biografie

Film review UK
'Boek van de maand! Imposant. Een van de uitvoerigste boeken ooit over een regisseur geschreven.' 

Nieuwe Revu
'Rob van Scheers heeft een uitstekende tekst egschreven waarin anekdote en analyse elkaar in evenwicht houden.' 
 
Het Parool
'Een vlot en goed gedocumenteerd boek.' 

Hoe de Jedi in Star Wars functionele seks misliep
De Volkskrant 
**** 
Auteur: Bor Beekman
17/10/08

Rob Houwer: ‘Paul, die neukscène op dat schip* Ik vind het walgelijk. Walgelijk. D’r uit met dat gedoe.’..

Paul Verhoeven (witheet): ‘Ik denk er niet over. Het hoort erbij. Het is functioneel. En als je ’t er toch uitsodemietert dan ga je zelf maar regisseren. Ik ben geen klein kind.’

Die lollige en zeer inzichtelijke dialoog tussen producent en filmer staat in de geactualiseerde editie van de biografie van Paul Verhoeven, en vond plaats op de filmset van Keetje Tippel (1975). Verhoeven-biograaf Rob van Scheers, die zelf ook het nodige aan veldwerk verrichte, en onder meer op audiëntie ging bij diva/actrice Sharon Stone, heeft een goede hand van kiezen bij de feiten, anekdoten en ruzies die het bestaan van de in 1938 in Den Haag geboren filmer kleur geven. Hoe Steven Spielberg de Hollandse regisseur wilde aanbevelen bij George Lucas, als regisseur voor de Star Wars-episode The Return of the Jedi, maar daar toch maar vanaf zag nadat hij Spetters had bekeken. En hoe Verhoeven daar dan weer op reageert: ‘Hij was zeker bang dat de Jedi direct aan het neuken zou slaan.’

Van Scheers dient alles levendig op, waarbij – net als in een film – één jeugdanekdote dient als sleutel tot de psyche van het hoofdpersonage; het bombardement van het Bezuidenhoutkwartier, waarbij Verhoevens ouders nét niet omkwamen. Zoals wel vaker bij regisseurs-(auto)biografieën, nodigt het boekwerk niet uit tot een carrière in het complexe filmvak.

Onzekerheid, tegenwerking en mislukking bemoeilijken het pad naar succes dat – bovenal in Hollywood – na één misstap alweer in rook kan opgaan. Verhoeven drong, na zijn ‘vlucht’ uit Nederland (moe van critici en onwelwillende subsidiefondsen) met films als RoboCop en Basic Instinct door tot de regietop van Hollywood. De budgetten groeiden, en daarmee ook het gedoe: van boze lesbische activisten tot steracteurs die eisen dat scripts worden aangepast ten behoeve van hun fans.

De biografie eindigt bij de ‘triomfantelijke’ terugkeer in Nederland, met Zwartboek. Ook die film werd niet unaniem geprezen, wat Van Scheers wel erg makkelijk wijdt aan ‘jaloezie’ en ‘afrekeningen binnen het culturele circuit’. Het zal, zo betoogt hij, op termijn als meesterwerk worden erkend. Of dat zo is, moet blijken in de volgende geactualiseerde uitgave.

 

Biography Book Review: Paul Verhoeven by Rob... door Biography-Book-Reviews