Lovende recensies Drie akkoorden en de waarheid

Het boek Drie akkoorden en de waarheid kwam op 20 november 2014 uit en al binnen enkele dagen kwamen de eerste lovende recensies binnen. In De Wereld Draait Door van 25 november is het boek als leestip van de maand genoemd en ook de bekende platenzaak Plato is enthousiast.

DWDD / Matthijs van Nieuwkerk: 'Ik ben al twee dagen ondergedoken in dit boek. Fantastische verhalen. De man kan zó goed schrijven! Poe!'

Plato / Albert Jonker: "De onbeschrijflijke souplesse waarmee de meervoudig prijswinnend auteur en cultuurreporter Van Scheers (1959) de cyclus van het leven langs de meetlat van de popmuziek legt is niet alleen hoogst origineel maar als we de wijze van construeren nader beschouwen zelfs waarlijk uniek te noemen, in ieder geval voor vaderlandse begrippen. Liefde voor muziek(geschiedenis) staat buiten kijf en spat van vrijwel elke pagina (256 in totaal!) maar vooral de bréde en intelligent doordachte kennis van zaken in combinatie met associatief en exegetisch vermogen stelt ons ruimschoots in de gelegenheid de komende donkere dagen in meermaal daagse, onszelf voorgeschreven doseringen na te genieten door middel van heen en weer bladeren in ons boek van het jaar(!). Greil Marcus en Peter Guralnick mogen bevend vrezen voor geduchte concurrentie in geval van vertaling voor de buitenlandse markt!

Cees Grimbergen, AD: "Speels behandelt Rob van Scheers in DRIE AKKOORDEN EN DE WAARHEID duizenden popliedjes die over levensgebeurtenissen, van geboorte tot dood, gemaakt werden. Een boek vol anekdotes, weetjes en stukken reportage. Blader door de 312 pagina’s en blijf ergens ‘haken’. In het hoofdstuk De Val bijvoorbeeld, met subthema’s als overspel, woede, echtscheiding, alimentatie en drank."

Nieuwe Revu: "Rob van Scheers geeft muziekles zoals je het je leven lang wilde. Levenslessen in de pop. Het leuke aan Van Scheers’ boek zit hem vooral in de onverwachte verbanden tussen artiesten en gebeurtenissen, waardoor Spotify ineens de rol van levensgoeroe op zich kan nemen. Voor de al veelvuldig gelauwerde auteur ligt een nieuwe prijs in het verschiet."

NRC Handelsblad: "De levensloop blijkt een aangename kapstok om van alles losjes aan op te hangen. Verrassend.**** (4 sterren)"

De Volkskrant: "Ga toch eens zitten en pak dat boek van Rob van Scheers, Drie akkoorden en de waarheid. Zorg dat je je platenkast bij de hand hebt, of YouTube of Spotify. Want hij heeft heel wat te vertellen, die gozer, over de muzikale reis die al dertig jaar duurt."

Gazet van Antwerpen: "Leest als een trein en biedt hoogst onderhoudend leesvoer voor iedereen die ook maar enigszins een hart voor muziek voelt kloppen."

athenaeum.nl: "Een originele en verrassende leestocht door de popmuziek.'

De Morgen: "Voor wie even niet meer weet wat te beluisteren, maar zich graag laat leiden door een betrouwbare gids en daar bovenop nog wat levenswijsheden cadeau krijgt is er nu Drie akkoorden en de waarheid - Muzikale levenslessen."

deVlaardinger.nl: "Rob van Scheers schrijft in een prettige stijl, is duidelijk in zijn mening, zonder opdringerig te zijn. Daardoor beleef je veel plezier aan het boek. En wees gewaarschuwd: als je het boek uit hebt, ben je nog niet klaar. Daarna ga je, aan de hand van de vele lijstjes met muziektitels en de fraaie beschrijvingen, nog lange tijd op zoek naar je eigen muzikale  pareltjes om ze te beluisteren."

mirandaleest.nl: "Als je van dit boek geen zin krijgt om je hele muziekcollectie, YouTube of Spotify van voor naar achteren af te spelen, dat weet ik het ook niet meer."

GoodReads.com: "Iedere bladzijde is een feestje. Je doet er honderden luistertips mee op. Een must-read voor iedere muziekliefhebber!*****"

America: "Een aanstekelijk lees- maar vooral naslagboek. Lekker voor de herfstavonden."