Laatste artikelen

Film | Monstertruck
Steven Spielberg, Duel
De Volkskrant
Film | Ambitieus epos
Christopher Nolan, Interstellar
Elsevier
Film | Slim zelfportret
Iain Forsyth, Jane Pollard, 20.000 Days on Earth
Elsevier
Film | Individu vs. staat
Andrej Zvjagintsev, Leviathan
Elsevier
Film | Mooi vader-zoonconflict
David Dobkin, The Judge
Elsevier

Lees Rob ook op

Och, ik zette de microfoons op de juiste plaats

Zijn grote bescheidenheid kostte hem een plek in de popgeschiedenis. Cosimo Matassa is grotendeels vergeten en heeft nu een kruidenierszaak in New Orleans. Maar een halve eeuw geleden was hij in die stad de grote man achter een reeks popklassiekers. Zoals Tutti Frutti: ‘Little Richard? Een echte diva, zogezegd.’
In New Orleans, de kribbe van de populaire muziek, gaat achter elke tweede gevel een verhaal schuil. Naar slecht Amerikaans gebruik wordt die eigen cultuurgeschiedenis nogal veronachtzaamd, want een Amerikaan kijkt nu eenmaal bij voorkeur vooruit. Zo is er een florerende wasserette aan 840 Rampart Street, op de hoek met Dumaine, aan de rand van het fameuze French Quarter. Niets bijzonders, op het oog. Mensen lopen met de vuile was bij The Clothes Spin naar binnen, en komen er met frisse weer uit. 
Maar de verborgen geschiedenis van deze plek vertelt een heel ander verhaal. Dit hier was niets minder dan de kraamkamer van de rock-’n-roll, toen Cosimo Matassa er tussen 1945 en 1956 de eerste versie van zijn J&M Studio had opgezet. Ja, Sam Phillips in
Memphis had de naam, met dat mooie verhaal over diens Sun Studio en Elvis Presley. De waarheid is dat Matassa hem bijna een
decennium te snel af was, maar helaas alleen even is vergeten die koppositie voor de geschiedenis te claimen.
 
23 maart 2009
Elsevier